2009/05/03

PERLU TINDAKAN SEGERA SWM



Sinar Harian 13 Okt 2008REMBAU – Terabai, itu gambaran yang dapat dilihat di tapak permainan kanak-kanak di kawasan perumahan Taman Seri Rembau yang semakin terbiar dan rosak.Prasarana disediakan berupa dua buah buaian, jongkang jongket dan gelongsor dikatakan tidak dapat menampung kapasiti sementelah taman perumahan didiami lebih 300 keluarga.Kekurangan itu, ditambah pula dengan beberapa permainan rosak dan tidak boleh digunakan lagi yang dilihat boleh membahayakan keselamatan kanak-kanak.
Tinjauan Sinar Harian mendapati, terdapat empat buaian dan hanya sebuah dapat digunakan sementara yang lain rosak.Sapar Sutir, 42, yang hampir lapan tahun menduduki kawasan perumahan ini berasa sedih melihat taman permainan yang semakin uzur dan hanya mencacatkan pemandangan sekitar.Katanya, setiap petang, taman yang hanya menyediakan permainan terhad menjadi rebutan kanak-kanak dan ada kalanya mencetuskan pergaduhan kecil.Menurutnya, perkara ini pernah diajukan kepada pihak yang bertanggungjawab, namun dipandang sepi sehingga kini tanpa apa-apa tindakan diambil sama ada membaik pulih semula atau menambah prasarana sedia ada.Jelasnya, padang permainan ini juga gagal diselenggarakan dengan baik di mana sampah sarap tidak dikutip dan dibiarkan sahaja sehingga mencacatkan pemandangan.Tambahnya, padang permainan ditumbuhi lalang ini hanya dimesin sebulan sekali bergantung kepada kepanjangan rumput.Struktur padang yang tidak rata dan berlubang menyebabkan ramai kanak-kanak tidak lagi bermain bola seperti kebiasaan.Katanya lagi, selain itu, taman permainan ini juga tidak menitikberatkan ciri-ciri yang menjamin keselamatan.“Seharusnya disediakan lapisan getah dan sebagainya bagi menggelakkan kanak-kanak terjatuh dan mengalami kecederaan lebih serius.“Sewajarnya masalah ini diberi perhatian lanjut oleh pihak bertanggungjawab dengan kadar segera agar kanak-kanak di sini dapat beriadah dengan sempurna,” katan

Tidak ada komentar:

safaruddin bin Ahmad - Recently Updated Pages

Powered By Blogger

Majlis Rasmi

Majlis Rasmi

SELAMAT MELAYARI BLOG SAYA

sila respond dan bagi pandangan

Kenali Saya

Kenali Saya
Jom Kenal

Mengenai Saya

Foto saya
Kuala Lumpur, Malaysia
Saya berkerja di Jabatan Kerajaan. Emel saya bce492@hotmail.com

sapar's Site

Daftar Blog Saya