2009/04/29

TAMPIN INDAH BERSIH


Megalith produk pelancongan Tampin

TAMPIN – Sama seperti di daerah lain di negeri ini, Tampin juga kaya dengan lokasi atau tempat bersejarah yang boleh dilawati untuk dijadikan tarikan pelancongan. Antara lokasi yang boleh orang ramai dan pelancong hadir ke daerah ini adalah Megalith Datuk Nisan Tinggi yang merupakan salah satu kawasan Megalith yang tertinggi terletak di kawasan Kampung Repah berdekatan jalan utama dari Pekan Tampin ke Gemas. Sapar Sutir, Penyelaras Media berkata, Megalith yang banyak terdapat di kawasan perkuburan Islam itu dikenali sebagai Nisan Tinggi atas sebab faktor ketinggian batu berkenaan. Menurutnya, Megalith itu juga dikenali sebagai ‘batu hidup’ dan kubur kepada nenek moyang penduduk tempatan serta dipercayai bercahaya apabila terkena suluhan pada waktu malam. “Sekiranya kita belajar sejarah dahulu kala, nenek moyang kita pada masa lampau tidak mempunyai tempat strategik untuk mengebumikan ahli keluarga yang meninggal dunia. Keadaan itu menampakkan berlakunya pengebumian secara tidak sistematik satu masa dahulu dan perkara itu terjadi di Kampung Repah ini. “Selain itu, mereka juga tidak mempunyai pakar dalam membuat nisan sama seperti penduduk generasi masa kini. Itu adalah salah satu faktor masyarakat nenek moyang di sini menggunakan batu Megalith ini sebagai nisan mereka,” kata Ahmad. Sapar berkata, Megalith itu wajar mendapat perhatian orang ramai khususnya pelancong yang hadir ke Kampung Repah. Katanya, Megalith yang berusia berpuluh tahun lalu itu dipercayai mampu membesar secara perlahan dan pada hari ini, ia mencapai ketinggian yang hampir 3 meter.

Tidak ada komentar:

safaruddin bin Ahmad - Recently Updated Pages

Powered By Blogger

Majlis Rasmi

Majlis Rasmi

SELAMAT MELAYARI BLOG SAYA

sila respond dan bagi pandangan

Kenali Saya

Kenali Saya
Jom Kenal

Mengenai Saya

Foto saya
Kuala Lumpur, Malaysia
Saya berkerja di Jabatan Kerajaan. Emel saya bce492@hotmail.com

sapar's Site

Daftar Blog Saya