2009/05/07

BAPA SEBAGAI WALI NIKAH





Bapa sebagai ketua keluarga adalah juga berperanan sebagai wali pernikahan bagi seseorang anak perempuan. Sebagai wali, pemahamannya sebagai pemegang amanah amatlah penting disamping memahami dengan jelas syarat-syarat wali pada menjalankan aqad nikah.

Seminar seumpama ini diharap dapat membuka minda dan memberikan kefahaman kepada kaum bapa di daerah Tampin. Tujuan seminar adalah memberikan keahaman kepada kaum bapa mengenai tanggungjawab wali sebagai pemegang amanah, melahirkan bakal-bakal wali yang dapat memainkan peranannya dengan baik berkesan.

Perkahwinan merupakan satu ibadah, ianya mempunyai rukun dann syarat yang tersendiri. Dalam pernikahan rukun yang penting adalah wali nikah, persetujuan wali amat penting dalam pernikahan, tanpa wali tidak sah perkahwinan sesuatu pasangan.

Antara jenis jenis wali nikah terdiri daripada wali mujbir, wali aqrab, wali abad, wali hakim juga wali engkar/enggan. Syarat-syarat wali pula adalah islam, berakal, baligh, merdeka, lelaki, berfikiran waras, bukan dalam ihram, adil dan bukan paksaan. Panel penceramah juga memberikan ingatan kepada peserta yang akan menikahkan anak mereka yang akan bernikah jangan memberatkan pengantin dengan soal-soal remeh sewaktu akad nikah seperti mengulang-ulang akad dan sebagainya juga jangan malukan pengantian dan keluarga dengan soalan-soalan yang boleh menjatuhkan maruah pengantin dan keluarga.

Seminar sebegini akan melahirkan wali nikah yang lebih berpengetahuan dalam rukun dan syarat wali nikah. Sebaiknya bapa kepada pengantian perempuan yang lebih diberikan keutamaan untuk menikahkan anak mereka dan membacakan taklik nikah agar lebih memberikan kesedaran kepada pengantian lelaki akan tanggungjawab yang akan di pikul sebagai suami juga ketua keluarga.

Sapar Sutir salah seorang peserta seminar menjelaskan seminar sebegini amat baik dan berfaedah kepada wali nikah juga kepada golongan bapa yang mempunyai anak perempuan kerana lebih maklum tanggungjawab golongan bapa sebagai wali nikah kepada anak perempuan mereka kelak. Agar jangan berlaku bapa tidak mahu mewalikan pernikah anak perempuan mereka kerana di sebabkan masalah bukan calon pilihan keluarga dan sebagainya. Keadaan ini akan menyebabkan anak perempuan menyaman ayah mereka di mahkamah syariah kerana enggan mewalikan pernikahannya.

Seminar peranan bapa sebagai wali nikah telah membincangkan dua topic yang utama iaitu wali sebagai pemegang amanah penceramah oleh Ustaz Abdul Manas bin Md Isa, Pegawai Agama Islam Daerah Seremban. Tuan Hj Md Jusoh bin Sudin pula mengutarakan topic peranan wali serta syarat-syarat wali dalam aqad nikah beliau merupakan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Masjid dan Surau . Seminar anjuran Jabatan Hal ehwal Islam Negeri Sembilan dan Pejabat Agama Islam Daerah Tampin di rasmikan oleh Ustaz Amran bin Awaludin Pegawai Agama Islam Daerah Tampin.

Tidak ada komentar:

safaruddin bin Ahmad - Recently Updated Pages

Powered By Blogger

Majlis Rasmi

Majlis Rasmi

SELAMAT MELAYARI BLOG SAYA

sila respond dan bagi pandangan

Kenali Saya

Kenali Saya
Jom Kenal

Mengenai Saya

Foto saya
Kuala Lumpur, Malaysia
Saya berkerja di Jabatan Kerajaan. Emel saya bce492@hotmail.com

sapar's Site

Daftar Blog Saya